Bases / rules

CONVOCATORIA

El ánimo de la presente convocatoria es fomentar entre los estudiantes de arquitectura la investigación y la reflexión sobre nuevos esquemas y planteamientos en el marco cultural presente. Invitamos a trabajar sobre aspectos tan relevantes como la revolución digital, la sensibilidad ecológica, la demanda interdisciplinar, el papel de la gestión del conocimiento, la innovación o la globalización.

En el panorama actual de la arquitectura parece necesario redefinir algunas de las premisas clásicas de nuestra disciplina. Estamos obligados a pensar con aire nuevo, investigar, integrar conocimientos y estrategias, quizá dispersos hoy en otras disciplinas o situaciones. Se hace necesario descubrir todo el potencial que las nuevas realidades ofrecen.

El cambio de los procesos, de las tecnologías, de los productos, de la sensibilidad de la sociedad y de los clientes, de la exigencia legal, de la normativa, de los agentes y el modo de ejercer las responsabilidades, transforma, lógicamente, el rol y la mirada del arquitecto que redirige su interés y busca en inexploradas fuentes su inspiración.

Los presentes premios pretenden reconocer aquellos PFC que estimulen ideas, soluciones, medios o sensibilidades que vayan dirigidos a aportar respuestas arquitectónicas, mejora de procesos, actitudes o tecnologías interesantes para afrontar el futuro próximo. Su planteamiento es libre y abierto, intentan situarnos en la dinámica de los problemas de mañana.

El jurado premiará aquellos proyectos que presenten aportaciones significativas en alguno de los siguientes ámbitos:

• El problema de la implantación en LA NATURALEZA. Los recursos limitados, la energía, el bioclima, la sensibilidad ecológica, sostenibilidad y medio ambiente, arquitectura y paisaje.

• Las NUEVAS HERRAMIENTAS de representación y generación de la arquitectura. Del papel al vídeo. La animación com nuevo soporte y método de expresión técnica y creativa. El proceso interdisciplinar de trabajo en equipo, la integración de los datos, su gestión.

• La técnica para materializar y CONSTRUIR EL ESPACIO físico habitable. Hábitat y tecnología, ingeniería y confort. La globalización y la necesidad de las tecnologías intermedias.

BASES

1.Podrán concurrir a los premios todos los PFC presentados en cualquier Escuela de Arquitectura reconocida oficialmente en el país de origen y que hayan sido calificados durante las convocatorias de los años 2006 y 2007.

2. El jurado otorgará tres premios a los proyectos que a su juicio contengan las aportaciones más significativas en alguno de los tres aspectos arriba mencionados. Los participantes no definen su proyecto en ningún ámbito especifico, es el jurado quién reconoce la aportación singular de cada PFC en cada uno de ellos.

3. Se concederán tres premios de 5.000 euros y Diploma acreditativo. Además, los ganadores tendrán derecho a una beca de prácticas profesionales en una oficina de ACXT-IDOM.

4. La convocatoria será anónima. El jurado deliberará sin conocimiento previo de los autores de los proyectos. El registro se realiza rellenando la ficha de inscripción publicada en www.acxt.net, y enviándola al buzón habilitado en la misma página para tal efecto. La secretaría del concurso garantizará el anonimato en la deliberación del jurado. Sólo se admite la inscripción a título individual. Para presentar la propuesta es necesaria la inscripción previa que será gratuita. La inscripción supone la aceptación de las bases del concurso.

5. La presentación será en formato obligatorio DIN A3, modo de expresión libre. Se admite un máximo de 5 paneles. Adicionalmente se entregará un CD con la propuesta en formato PDF. Deberá constar en todos los paneles el lema bien visible, colocado siempre en el ángulo inferior derecho tanto para formato horizontal o vertical. El lema será una combinación de 6 caracteres de letras o números. No podrá constar en ningún panel o CD el nombre del autor. Se admite también, opcional o adicionalmente, el formato vídeo con una duración máxima de 5 minutos. En la presentación de vídeo se deberá mantener igualmente el anonimato. El formato de vídeo será avi, o wmw. No se admitirán maquetas. La documentación será presentada al menos en inglés o en español.

6. El ejemplar del PFC junto con la documentación complementaria referida en estas bases, se entregará en las oficinas de ACXT-IDOM de Madrid, C/ José Abascal, 2-5º 28003 Madrid, con acuse de recibo o remitido por correo certificado. La documentación será presentada en un único sobre o envoltorio opaco, con la mención: Premios Proyecto Fin de Carrera ACXT-IDOM y sin referencia a la autoría. Dicho envoltorio contendrá , a su vez,

•Sobre nº1 de identificación blanco DIN-A4 que únicamente presentará impreso en su exterior y, de forma centrada, EL LEMA escogido, coincidente con aquel que figura en los paneles y CD/DVD. En el interior del sobre se adjuntará la ficha de inscripción con la indicación del concursante.

•Sobre o envoltorio nº2 en el que figurará impreso únicamente el LEMA, en posición centrada. Contendrá los paneles y CD/DVD, o, en el caso de optar por el formato vídeo, el CD/DVD del mismo. Los paneles se presentarán pegados en cartón pluma de 5 mm.

La fecha límite de entrega será el día 30 de octubre de 2007, a las 24.00 horas. Se admitirán los trabajos que lleguen por correo después de la fecha límite, siempre que se acredite su depósito en una oficina de correos dentro del plazo de concurso.

7. El fallo de la convocatoria se hará público en el plazo de dos meses. El fallo del jurado es inapelable. Todos los trabajos presentados y el acta del jurado serán de pública consulta en la página web de ACXT www.acxt.net La interpretación de las bases, el modo de deliberación del jurado y sus adaptaciones queda a juicio de la Secretaría del concurso.

JURADO

El jurado que decida los ganadores de la propuesta estará compuesto por:

• Iñaki Ábalos, Arquitecto, Catedrático Proyectos Universidad Politécnica de Madrid

• César Azcárate, Arquitecto Socio ACXT

•Thomas Krens, Director General Fundación Solomon R. Guggenheim

• Jesús Llamazares, Doctor Arquitecto, Socio ACXT

• Javier Quintana, Doctor Arquitecto, Director de la Fundación Rafael Escolá, responsable I+D

• Jesús María Susperregui, Arquitecto, Socio Director ACXT

• Antonio Villanueva, Ingeniero Industrial, Responsable del Área de Sostenibilidad IDOM

• Anatxu Zabalbeascoa, Historiadora y Periodista

• Laura Espejo, Arquitecto, Socio ACXT. Secretaria del jurado.

DERECHOS SOBRE EL PROYECTO REALIZADO

La propiedad intelectual y los derechos de publicación del trabajo desarrollado corresponden en exclusiva a los autores del mismo. ACXT- IDOM podrá, no obstante, difundir con fines informativos, el título, nombre de autor, resultados del PFC premiado, así como referencias y fotografías que documenten esta labor de apoyo a los estudiantes.

INFORMACIÓN

Más información y descarga de la ficha de inscripción en www.acxt.net
Secretaría del concurso: ACXT, c/ José Abascal, 2 C.P. 28003 Madrid
Responsable: Laura Espejo
lee@acxt.net

…………………………………………………………………………………………………

INTERNATIONAL AWARD FOR ARCHITECTURE DIPLOMA

AWARD DETAILS

The aim of these awards is to encourage architecture students to research and reflect on new patterns and approaches within the current cultural context. We invite them to work on relevant themes such as the digital revolution, environmental awareness, multi-disciplinary demands, the role of information management, innovation and globalization.

Given the current situation of architecture it seems necessary to redefine some of our profession’s traditional ways of thinking. We should take a fresh approach, research and integrate knowledge and strategies. These might be found nowadays in other disciplines or environments. It is necessary to explore the full potential that new possibilities can offer.

It is clear that there are rapid changes taking place in new tools, technologies, processes and products. This is also the case with social and client awareness, legal requirements and regulations. Shifts in responsibility are occurring within the construction industry. Logically architects are refocusing their attention and looking for sources of inspiration in places unexplored until now.

The awards intend to acknowledge those Final Year / Diploma projects that generate new ideas, methods or awareness aiming to provide architectural solutions, improved methodologies and cutting-edge technologies to face the near future. A very open minded approach has been taken. The intention is to raise our awareness about the issues of tomorrow.

A prize will be awarded in each of the following areas:

• BUILDING and NATURE. A necessary compromise? Limited energy resources, the environment, ecological awareness, sustainability, architecture and landscape. Community life, urban life.

• NEW TOOLS to represent and generate architecture. From paper to video. Animation as a new format and method for technical and creative expression. The multi-disciplinary process of teamwork, data integration and management.

• Techniques to materialise and BUILD habitable PHYSICAL SPACES. The materiality of occupied space. Habitat and technology, engineering and comfort. Globalization and the need for intermediate technologies. Feasible, affordable and buildable habitation

RULES

1. Any Final Year/ Diploma project presented during the academic years 2006 and 2007 at a School of Architecture that is officially recognized in the country of origin is eligible for submission.

2. The jury will grant three prizes, one in each of the three areas mentioned above. The three winners will be those who, in the opinion of the jury, present the most interesting proposals in any of the areas mentioned above. Allocation of projects to areas will be at the discretion of the jury.

3. Three prizes of 5,000 euros each will be awarded together with a certificate. In addition winners will be eligible for an internship at an ACXT-IDOM studio.

4. Entries will be assessed anonymously. The jury will deliberate without prior knowledge of the project authors. To register, complete the entry form provided on http://www.acxt.net, and send it to the address shown on the website. The Award Secretary will guarantee anonymity during the jury deliberation. Only individual registrations are allowed. To present proposals it is necessary to register. Registration is free and entails acceptance of the rules.

5. The presentation must be in A3 format: all techniques are permitted. A maximum of 5 boards will be accepted. Additionally, a CD of the proposal in PDF format should also be submitted. All boards must include a clearly visible code, always located in the bottom right-hand corner, both for landscape or portrait formats. The code will be a combination of 6 characters, letters or numbers. The author’s name must not be included on any board or CD. Video format (maximum 5 minutes) is also permitted as an alternative or in addition to the panels. The video presentation must likewise remain anonymous. The video format must be “avi” or “wmw”. No models will be accepted. The language will be either English or Spanish.

6. The documentation referred to in these rules must be delivered to the offices of ACXT-IDOM in Madrid, C/ José Abascal, 2-5º 28003 Madrid, by recorded delivery or registered mail. The documentation will be in a sealed package marked: Premios Proyecto Fin de Carrera (Final Year/ Diploma Awards) ACXTIDOM. The package will be anonymous and will contain two envelopes:

• Envelope nº1, white and A4 format. The only writing on the center of the envelope will be the code chosen by the participant. The registration form with the name of the participant will be inside this envelope.

• Envelope nº2. The only writing on the center of the envelope will be the code chosen by the participant. This envelope will contain the panels and the CD/DVD. If the participant has chosen the video format, the CD/DVD of the video will also be included in this envelope. Panels are to be mounted on 5mm lightweight foam board. The deadline for submission is midnight 30th October 2007. Submissions arriving after the deadline will be accepted if proof of posting within the competition entry period is provided.

7. The results will be published within two months of the submission deadline. There will be no right of appeal against the jury decision. All works presented and the jury minutes will be published on the ACXT web site http://www.acxt.net. Interpretation of the rules and the jury’s decision-making process will remain at the discretion of the Award Secretary.

JURY

The jury of the competition will be formed by:

• Dr. Iñaki Ábalos, Architect, Professor Madrid School of Architecture

• César Azcárate, Architect. Partner ACXT

• Thomas Krens, Director Solomon R. Guggenheim Foundation

• Dr. Jesús Llamazares, Architect. Partner ACXT

• Dr. Javier Quintana, Director Rafael Escolá Foundation. Head of R&D

• Jesús Susperregui, Architect. Partner ACXT

• Antonio Villanueva, Industrial engineer. Director of the Sustainability Department of IDOM

• Anatxu Zabalbeascoa, Historian and Journalist

Laura Espejo. Architect. Partner ACXT. Secretary of the jury

INTELLECTUAL RIGHTS OF SELECTED PROJECTS

Intellectual property and publication rights of the submitted projects belong exclusively to their authors. Nonetheless, ACXT- IDOM may publish, for informative purposes, the title, name of the author and results of the winning projects, as well as references and photographs related to this initiative to support students.

INFORMATION

For more information and to download a registration form: www.acxt.net
Competition secretary: ACXT C/ José Abascal 2 28003 Madrid Spain
Laura Espejo lee@acxt.net

Deja un comentario